Een reis onderbreking op het fantastische Perhentian Kecil in Maleisië

28 juli 2017 - Kuala Besut, Maleisië

Uitkijkend over een prachtige baai op de Perhentian islands ben ik mij aan het voorbereiden om mijn reis te gaan vervolgen.
25 Juni kom ik aan in Kuala Lumpur Maleisië. Het is hier heerlijk warm en door de douane gaan is echt een fluitje. Ik krijg een stempel in mijn paspoort zonder verdere vragen en kan zo doorlopen.Daarna beland ik ook nog eens in het meest luxe hotel waar ik tot nu toe ben geweest. Alles hageltje nieuw, schoon en van alle gemakken voorzien en dat voor maar 15 euro. Een mooi begin na mijn Australië debacle
Niet goed wetend hoe nu verder met het reizen blijf ik maar een beetje in Kuala Lumpur hangen tot er wat duidelijkheid komt. De duidelijkheid komt Ik besluit om een jungle trekking te gaan doen in de Taman Negara. Een jungle waar nog nooit in is gekapt. Heel oud zeggen ze Het oudste onaangetaste stuk oerwoud op aarde. Vanuit Kuala Tahan gaan er tochten van 2 dagen en een nacht door de jungle. Het is hier heel verschrikkelijk mooi. Ik loop me de hele dag te vergapen aan al de prachtige bomen. Nu weet ik wat het is , een onaangetaste jungle. Zo mooi zo echt zo puur . Hier zie je de gelaagdheid in de vegetatie zoals je verteld wordt op school. En dan die bomen, 50, 60 meter hoog, kaarsrecht. En zo veel verschillende soorten
Het gebied is 5000 vierkante kilometer groot Door de grote van het gebied is de kans dat je bijzondere dieren(die er heel veel zitten) tegen komt bijna nihil. Dat is dan ook niet gebeurd. Maar dat vond ik niet erg. 2 Dagen wandelen door deze jungle was zonder dat ook al geweldig. Het was wel zwaar, heel zwaar. Met een zware rugzak lopen over modderige paadjes tussen de bloedzuigers en bij iedere stap die je zet bestaat de kans dat je onderuit glijdt. De eerste dag ging nog wel De tweede dag die was pas echt lastig. We overnachten in een grot, samen met zo'n paar duizend vleermuizen. De holemens in mij is ver weg gezakt. Ik kon de slaap niet vatten. Zonder echt te hebben geslapen vervolgen wij 's ochtends onze tocht door de jungle. Wederom was het erg mooi en indrukwekkend, maar wat was ik blij dat we er waren. Halfdood komen we (3 Fransen de guide en ik)aan op de plek vanwaar de boot ons weer terug zou brengen naar Kuala Tahan. Moe maar voldaan plof ik neer in een restaurantje om wat te eten en koffie te drinken. 2 Dagen na deze mooie tocht ga ik met de jungle trein richting de Perhentian islands.
Op 7 juli komt ik daar aan. 2 Prachtige eilanden dicht bij elkaar, omgeven door kraak helder water, overdekt met jungle en het is er alle dagen 33 graden met soms wat regen. Sjonge wat was het er fantastisch . Ik ben 20 dagen gebleven Van die 20 dagen heb ik 15 dagen op 'D Lagoon vertoeft. Een soort resort, een beetje afgelegen maar zeker niet stil of saai, altijd waren de huisjes er bezet. Het ligt aan een heerlijke baai waar je heel fijn kunt snorkelen in water van 30 graden Er is een restaurant met vegetarische maaltijden. Super aardig personeel, boottaxi's om naar andere stranden en plekken te gaan.
Zo zijn we een paar keer naar Longbeach gegaan om te dansen aan zee en te genieten van geinige vuurshows, om lekker te gaan eten en echte cappuccino te drinken Op de Lagoon waren kano's om te huren, wat ik 2 keer heb gedaan, er is een duikschool, waar ik geen gebruik van heb gemaakt en op loopafstand hele mooie andere snorkel plekken. Het was er super gezellig. Iedere avond zat het restaurant vol met spelletjes spelende mensen en maar kletsen en overdag met andere backpackers snorkelen en kanoën. Contact maken was nog niet zo gemakkelijk tijdens mijn reis De tijd is om gevlogen en ik heb me er geen minuut verveelt. Last but not least, het was spotgoedkoop. Maar hoe fijn het er ook is, de tijd is aangebroken om verder te gaan.
Op naar Kota Bharu en dan naar de Cameron Highlands. Ik heb nu nog 8 dagen in Maleisië voor ik naar Indonesië vlieg. Wordt vervolgd!!!

1. WIesje Koopmans:
    28 juli 2017
    Weer een prachtig verhaal met mooie foto"s. Wat jammer dat ze in die jungles zo aan het kappen zijn.
    Zoveel natuurschoon.

Richard doe voorzichtig en goede reis verder.

Groetjes,
    Henk Wiesje en Jesse
  2. Yvonne de Witte:
    29 juli 2017
    Mooooooi!
  3. Jw:
    1 augustus 2017
    Yo,
    Ons mam zei dat ze het een leuk stuk vond en dat je het goed naar je zin hebt.
    We checken iedere week even.
    Gjw
  4. Winy van Haperen:
    1 augustus 2017
    met heel veelplezier heb ik dit reisverslag gelezen.
    Wat een geweldige ervaringen,dat vergeet je nooit meer.
    Geniet van de tijd die je nog hebt.
    Hartelijke groet!!
    1 augutus 2017