De laatste dagen in Maleisië

10 augustus 2017 - Pinangsia, Indonesië

Inmiddels ben ik aangekomen in Jakarta Indonesië en zit nu op een heerlijk terrasje aan de rand van een gezellig plein. Een ideale plek om terug te kijken op mijn laatste 2 weken in Maleisië.
Sjonge wat heb ik veel mooie dingen beleefd in die weken.
Ik moest eerst naar Kota Bahru om wat inkopen te doen. In Kota Bharu was ik al geweest en was er dus bekend. Wel lekker om op een plek te komen waar je min of meer de weg weet .Ik ging daar heen om nieuwe broek, zakmes en een rugzak. De broek die ik bij me had was niet meer om aan te zien na de laatste jungle trekking. Nieuwe kleine rugzak omdat mijn andere kleine rugzak was gestolen op de Perhentian islands met mijn mes er nog in. Shity.
Ik heb nog iets meer dan een week. Ik wilde nog een paar dagen naar the Cameron Highlands ( bekend om zijn theeplantages en de lage temperaturen) een jungle trekking doen en naar Malaka, een historische stad in het zuiden van Maleisië waar nog veel uit de Portugese tijd bewaard is gebleven. Malaka heb ik laten schieten maar die andere dingen heb ik wel gedaan. De Cameron Highlands was een hele vreemde ervaring. Ik verwachte daar aan te komen in een oase van rust maar het tegen deel bleek waar. Het was er verschrikkelijk druk. Het was iets van 120 km met de bus van Ipoh naar Tanah Rata (stad in Cameron Highlands). 5 kilometer voor Tanah Rata belande we in de file. Zo druk was het . Allemaal mensen uit Kuala Lumpur en omstreken die daar in het weekend heen gaan om verkoeling te zoeken. De gemiddelde temperatuur is in de Cameron Highlands 6 graden lager dan in de rest van Maleisië en het was er shocking lelijk. Overal stonden er plastic boog tunnels. Duizenden en het was er een ongelooflijke bende. Dat was ik niet meer gewend. Maleisië is over het algemeen een vrij schoon en opgeruimd land.
Maar dat daar gelaten heb ik in Tanah Rata nog wel een aantal hele leuke dingen gedaan. Zoals een mooie tocht gemaakt door een stukkie jungle, theeplantage bezocht, en door een mossy forest gelopen. Allemaal hele mooie en bijzondere dingen. BV het mossy forest, dat ontstaat alleen onder zeer specifieke omstandigheden en is alleen te bezoeken in Tanah Rata . Er leven op de bomen in het mossy forest zo'n 2 duizend andere planten soorten. Velen soorten orchideeën, bekerplanten en mossen. Heeeeeel bijzonder om hier rond te lopen.
Blijft er nog een laatste wens voor ik Maleisië verlaat. Nog een jungle trekking doen maar dan iets bijzonders. In Tanah Rata kreeg ik de tip om naar Merapoh te gaan. De noord kant van de Taman Negara.(die fantastisch mooie oer jungle) Het is er totaal niet toeristisch en je kunt er veel wildlife spotten, met een beetje geluk. Dat het niet toeristisch is merkt je meteen. In Gua Musang(grote stad) wisten ze niet eens dat daar een ingang is voor de Taman Negara. Met de taxi naar Merapoh en dan naar de jungle. Bij de ingang van de jungle aangekomen bleek dat de informatie die ik had gekregen totaal niet klopte. Om een lang verhaal kort te maken, ik beland weer in Merapoh en boek een tocht van 2 dagen een nacht bij Merapoh adventure. De tocht was mooi maar niet zo spectaculair en vermoeiend als was beloofd. Ik weet nu wel dat er heel veel wildlife is in de Taman Negara. We hebben sporen gezien van, tijgers, jaguars, tapiers, olifanten, 4 soorten herten, wilde varkens, aantal soorten apen. Bij het sporen zien is het gebleven. De dieren zelf zijn we niet tegen gekomen. Met de nacht wandeling hebben we wel nog een paar muis hertjes gezien en een bijzondere slang. Maar ik had het vooral ook erg leuk met de guide. Razal genaamd.
Dit was nog niet het einde van mijn Merapoh avontuur. Blijkt er een hardloopwedstrijd te zijn. Honderd kilometer door het oerwoud, grotten en rivieren hardlopen. Je moet er maar zin in hebben. Razal vroeg of ik hem gezelschap wilde houden bij een post in de rivier. Dat sloeg ik natuurlijk niet af. Hierdoor was ik ook nog ff vrijwilliger tijdens de The Magnificent Merapoh Trail. Super leuk.
En zo beland ik de hele tijd van het ene leuke in het andere. Ik heb het heel erg fijn gehad in Maleisië.
Nu Indonesië. Ik ben benieuwd. Gaat vast heel leuk worden. Jorinde komt er aan. Als het goed is stapt ze zo in het vliegtuig op weg naar Jakarta, waar ik op haar wacht.
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Wouter:
    10 augustus 2017
    Hey Richard, wat heerlijk op deze manier zo af en toe een stukje met je mee te reizen en ik vond 't nog veel toffer om je van de week weer even te spreken. Wat ik in jouw verhalen lees is dat het leven één groot avontuur is en dat je je net als ik telkens mag blijven verwonderen over al het moois wat onze lieve heer heeft gemaakt en voor je heeft bedacht. Ik wens je veel plezier in Indonesië en heel veel onbetaalbare vader/dochtermomentjes met Jorinde. As always we remain.... ;-)
  2. Hanneke:
    10 augustus 2017
    Hi Richard, wat een heerlijke verhalen steeds, vooral de contacten spreken me erg aan. Het optrekken met reizeigers of locals. Een mooie tijd met Jorinde gewenst. Lieve groet Hanneke