6 weken in Minca

23 maart 2018 - Palomino, Colombia

Wat 4 dagen in Minca zouden worden werd uiteindelijk 6 weken. Tja het kan verkeren. En wat een vrijheid om dat te kunnen doen.
Mijn aankomst in Minca verliep een beetje raar. Het hostel wat ik had geboekt was leeg en verlaten. De beheerder en tevens mede eigenaar was een jonge knul van 22. Felipe genaamd. ( Het was overigens een ontzettend aardige knul )Ik had wat app contact gehad met hem over mijn aankomst tijd. Maar dit verliep niet helemaal volgens verwachting en plan.
De kamer was nog een bende en de grote centrale keuken was vies. Ik ben inmiddels wel wat gewend en kon me er verder ook niet zo druk over maken. Een aller aardigste vrouw verscheen en ging als de wiede weerga aan de slag. Binnen no time was de kamer schoon en opgeruimd, de keuken schoon en kon ik mijn kamer in, een heerlijke ruime kamer met douche en wc, een mooi uitzicht en dat voor een prikkie.
Helemaal fijn.
De volgende dag heb ik mee gelopen in een vogel excursie. Toekans gezien en kolibrie's en nog een aantal andere hele mooie kleurrijke vogels. Dit is onder andere wat Minca zo een heerlijke plek maakt. De omgeving is zo ontzettend mooi Prachtige jungle, mooie berg rivieren en veel wildlive Na het besluit om hier iets langer te blijven ben ik vrijwilligerswerk gaan zoeken. Zo kwam ik terecht bij Casa Yoga. Een klein yoga centrum van Alex en Catharina. Twee Russische mensen die hier dagelijks yogalessen geven aan toeristen en locals. Dus ik iedere dag voor 4 weken lang s'morgens yoga volgen en daarna een beetje klussen. Het werk op zich was niet zo heel leuk maar de yoga daarentegen was heerlijk om te doen. En wat natuurlijk altijd leuk is om een tijdje op te gaan in een buitenlandse samenleving. Je komt alles op een andere manier tegen dan wanneer je alleen maar rondtrekt.
Nu is in je ééntje reizen ook een confronterende aangelegenheid en roept op tot innerlijk reizen. Want eerlijk is eerlijk, ik heb het ook best vaak erg shittie gehad En in Minca was de gelegenheid om te werken aan de innerlijke reis. Zo wie zo was het volgen van de yoga en werk te doen in ongelooflijk primitieve omstandigheden, werk wat ik thuis niet meer zou doen, erg helend.
Er is in Minca een groep mensen die op heel veel verschillende vlakken allerlei spirituele en alternatieve behandelingen aanbieden. Hier heb ik gretig gebruik van gemaakt. Ik heb 2 ayahuasca ceremonie's bijgewoond, allerlei massages ondergaan en 2 maal een acupunctuur behandelingen gehad, dit met een verbluffende uitwerking. Gelukkig had ik de tijd en de rust om alles te ondergaan en een plekje te geven. Behalve mijn innerlijke proces te stimuleren ben ik er ook mijn spaans gaan stimuleren 2 weken heb ik Spaanse les gevolgd Het scheelt wel wat maar echt vloeiend spaans praten zit er voorlopig niet in. Wat een lastige taal om te leren. Ik kan nu wel wat basis dingen vragen en zeggen in het spaans maar nog lang niet genoeg om een simpel gesprekje te voeren.
Het hostel waarin ik zat was super fijn. Ik heb hier veel lieve en leuke mensen ontmoet. Met name was het fijn met een Duits koppel ( Lars en Natasa ) die 3 weken in het hostel bleven. Zij konden ook maar niet weg gaan omdat het er zo heerlijk was . Samen koken, eten, duiken, en spaans oefenen. We hadden een goede klik en een leuke tijd Dit zijn dingen die reizen leuk maken. Buiten het zien en ervaren van andere culturen, het relaxen, genieten van alle dagen zon en lekkere temperaturen.
Maar zoals altijd komt aan alles een eind zo ook aan mijn verblijf in Minca.

1. Ger:
    23 maart 2018
    Leuk verhaal Richard, fijn om te horen dat het goed gaat.
  2. Richard van Bentum:
    23 maart 2018
    Ja Ger alhoewel goed is een rekbaar begrip. Ik zal strak nog wat foto's uploaden
  3. Yvonne de Witte:
    25 maart 2018
    Fijn om weer mee te mogen lezen, veel plezier met je verdere reis!
  4. Wouter:
    29 mei 2018
    Klinkt alles goed maat... heb zo'n flauw vermoeden dat je zo af en toe nog bbest naar terugverlangt...maar ja het leven wordt nou eenmaal vooruit geleefd...
    Ondertussen wordt het hoog tijd om elkaar weer eens in het Hollandse te ontmoeten want ik hoor graag nog meer smeuige, genante en spannende verhalen.. groetjes