Australië een ware tegenvaller

29 juni 2017 - Kuala Lumpur, Maleisië

Ik zit in het vliegtuig opweg naar Kuala Lumpur Maleisië. Onverwacht en wat teleurgesteld verlaat ik Australië, 5 weken eerder dan gepland.
Vol goede moed en wat gespannen land ik op 1 juni in Sydney. Gespannen omdat ik weet dat Australië best heel duur is en geld uitgeven is nu niet bepaald een van mijn hobby's, maar met het spaargeld wat er nog is moet ik een heel eind kunnen komen. Om de kosten te drukken leek het me handig om samen met iemand een camper of auto te kopen of te huren. Ik had me lid gemaakt van 3 verschillende Facebook groepen en 2 apps gedownload om aan een reismaatje te komen. Blijkt dat de gemiddelde backpacker rond de 25 is en niet echt binnen mijn beoogde doelgroep valt . Ik krijg wel reacties op mijn oproepen maar dat waren vooral geluk wensen. Al snel kwam ik tot de conclusie dat dit voor mij niet ging werken. Dat was een tegenvaller.
Wat nu. Ik ben vooral naar Australië gegaan om te duiken op het Great Barrier Reef. Die wens had ik al 15 jaar. Dus dat moest in ieder geval gebeuren . Vanuit Sydney naar Cairns gevlogen omdat Cairns de plek is van waaruit je kunt gaan duiken op het Reef. Na wat geïnformeerd te hebben over de toestand van het Reef besloot ik een tour te boeken van 3 dagen op een duik boot. A liveaboard heet dat. Leven aan boord letterlijk vertaald. Kijk daar hou ik wel van. Het leven aan boord was inderdaad in een woord verrukkelijk. Super goed eten, alles goed geregeld, gezellig en een mooie omgeving. Ik heb in die 3 dagen 10 duiken gemaakt. Maar het duiken viel erg tegen. Alleen de laatste was de enige echt mooie duik. De andere 9 vielen erg tegen. Nu hoop Ik zo heel erg dat ik op de verkeerde plek was en het Reef waar ik ben wezen duiken niet representatief is voor de rest van het reef, want waar ik was is om te huilen.
Ik kan wel zeggen dat ik 3 dagen op het Great Barrier Reef ben geweest en er heb gedoken. Weer een wens in vervulling.
Na nog wat pogingen gedaan te hebben om een reismaatje te vinden in Cairns, besloot ik om een hop on hop of ticked te kopen van Cairns naar Sydney. Met de bus 2500 km langs de Oost kust van Australië met de mogelijkheid om overal uit te stappen. Nu ik heb gedoken op het Reef wílde ik ook nog wat van het binnenland zien. De zogenaamde Outback. Maar wat een gedoe is dat om te regelen en duur. In 3 verschillende steden heb ik geprobeerd om iets te regelen om de outback in te gaan maar dat liep allemaal op niets uit.
En wat waren dat vreemde steden. Townsville, Mackay en Rockhamton heb ik aan gedaan. Best grote plaatsen, van zo rond de honderdduizend inwoners maar je zag er geen mens op straat. Het zijn net spooksteden, zoals een vrouw van een hostel het noemde toen ik haar vroeg waar de mensen waren. Nu naar Brisbane, om hier nog een poging te wagen om nog wat van het binnenland te zien. Ik was inmiddels wel zover om maar alleen een auto te kopen. Wie niet waagt wie niet wint. Je bent eigenlijk niet in Australië geweest als je geen kangoeroe heb gezien.
Ik had het gevonden dacht ik. Ik ga een camper terug brengen voor een bedrijf,kost heel weinig en ik zou toch nog tweeduizend kilometer door het binnenland rijden. Yes dacht ik ideaal. Bedrijf gebeld, afspraak gemaakt soort aanbetaling gedaan. Kwamen ze na het tekenen van wat papieren nog met allerlei bijkomende kosten. Opeens had ik het helemaal gehad met Australië. Alles is er hartstikke duur, het was er best koud en ik leefde er als een halve clochard. Dan maar niet met de camper op stap en laat de kangoeroes ook maar zitten. 175€ Armer en desillusie rijker had ik nog maar 1 wens. Zo snel als maar kan Australië verlaten. Na 16 uur in de bus kom aan ik in Sydney. In de bus heb ik een vlucht en een hostel geboekt en daar zit ik nu, in het vliegtuig op weg naar Kuala Lumpur
Denk nu niet dat ik niks fijns heb beleefd want dat is niet zo. Toegegeven, ik voelde me hier erg alleen en deze 3 weken Australië hebben meer gekost dan 2 en een halve maand zuid oost Azië
Ik heb hier erg genoten van alle bijzondere vogels die je overal ziet, het opera house (mooiste gebouw wat ik ooit heb gezien), de ontzettend behulpzame en vriendelijke mensen, de mooi aangelegde en super schone steden, en het feit dat ik hier geweest ben. Reizen is gewoon leuk. Ik denk dat wanneer ik een reismaatje had gevonden het een fantastische ervaring had kunnen zijn. Ik heb er geen spijt van dat ik naar Australië ben gegaan

1. Ankiewalvis:
    29 juni 2017
    Ja, wat jammer Richard. Ik heb er in 2004 een 4 daagse live aboard gedaan, maar was ook niet onder de indruk van de duiken. Op andere plekken is het veel mooier. Azie past beter bij je, ga daar verder genieten ,hoop ik!!!
  2. Richard van Bentum:
    Dank je Ankie.
    Ik ben nu alweer 6 dagen in Maleisië en heb het hier wel een stuk meer naar mijn zin. Ben jij nog in Afrika oid
  3. Winy van Haperen:
    29 juni 2017
    toch een geweldige ervaring al is het wel tegengevallen.
    Ik heb met plezier je reisverslag gelezen.
    Maleisie is in ieder geval een betere plek.
    Geniet van al het moois.
    Hoje!
  4. Richard van Bentum:
    30 juni 2017
    Dank Winy voor uw reactie. Ik ben blij dat U een béétje genoten heb van het reis verslag. Ik ben nu alweer een week in Maleisië en ik moet zeggen dat ik het hier wel een stuk beter naar mijn zin heb
  5. Ger:
    30 juni 2017
    Jammer van Australië maar verder veel reisplezier. Kun je niet beter een duikboot huren?
    Groet, Ger
  6. WIesje Koopmans:
    30 juni 2017
    Jammer dat Australie ondanks de leuke dingen is tegengevallen. Jouw droom is in ieder geval uit gekomen. Geen illusies meer. Heb wel genoten van jouw verslag.
    Heel veel reisplezier.
    Groet, Henk Wiesje en Jesse