Chiang Mai part 1

3 februari 2017 - Chiang Mai, Thailand

Ik moet ff graven in mijn geheugen om de eeste dagen in Chiang Mai op mijn netvlies te krijgen. De tijd vliegt en de gebeurtenissen volgen elkaar erg snel op. Chiang Mai is de 2de stad van Thailand. Groot, druk en maar aanvoelend als een dorp. Ik ben nu al in een aantal steden in Thailand geweest en ze hebben allemaal iets hetzelfde. Zo ook is Chiang Mai een typische Thaise stad Overal eet tentjes op straat. Tempels. Over volle winkeltjes Tuk tuks. Scooters. Lekkere temperatuur. Waar deze stad wel in uitblinkt is de hoeveelheid toeristen die hier rond lopen. Volgens mij zijn er net zoveel toeristen als lokals in Chiang Mai. Maar das helemaal oke. Er is hier heel veel te doen. Zowel in de stad als er buiten. In de stad kun je yoga lessen volgen, kook lessen volgen, je laten masseren(mijn favoriet), tempels bezoeken enz. Buiten de stad kun je aan jungle trekking doen, raften, ritjes op olifanten maken of olifanten wassen enz enz Dingen regelen zoals uitjes , geld pinnen of geld wisselen, je kleren laten wassen, hostel vinden taxi regelen is super makkelijk. Kijk dat maakt het leven van een reiziger wel makkelijk. O ja nu weet ik het weer de eerste dag dat ik hier was heb ik wat rond gesjouwd. Telkens verdwalend omdat ik standaard de verkeerde kant oploop als ik denk dat ik een bepaalde kant op wil. Ik kom op de gekste plekken. Maar gelukkig is er google maps. Als ik het niet meer weet dan weet google maps de weg. Handigggg
Na de eerste dag wat te hebben rondgelopen had ik de tweede dag wel zin in iets toeristisch.Je raad het al, een tempel bezoeken. (Wat phra that Doi Suthep)15 Kilometer buiten de stad ligt er een hele beroemde tempel. Als je die niet heb gezien ben je als het ware niet in Chiang Mai geweest Nou dat ben ik dus wel
Aan een paar taxi chauffeur gevraagd in mijn gebrekkige thais ,hoeveel het kost om bij de tempel te komen en me erg afgezet te voelen bij hun antwoord bleek ook nog eens dat de tempel was gesloten Shit Dan maar naar de tweede beroemde tempel van de stad(wat Umong )Weer in mijn gebrekkige thais gevraagd naar wat het gaat kosten om daar te komen kreeg ik weer dat afzet gevoel. Nu stond er een man van mijn leeftijd bij die toen aanbood om mij naar de tempel te brengen voor het bedrag wat ik had voorgesteld. Bij hem achterop de scooter. Lachen. Hij bracht me naar de tempel liep met me mee en vertelde allemaal leuke weetjes over de tempel. De beste man zou me weer terug brengen naar Chiang Mai maar veranderde tijdens het rijden van gedachten en zette me af bij een andere taxi plek. Deze taxi bracht me naar de beroemde tempel. Deze was inmiddels weer open voor publiek. (De prinses was op bezoek geweest in de tempel) En zo ben ik dus als nog echt in Chiang Mai geweest.
Ik snap ook wel waarom de tempel zo beroemd is. Hij is echt mooi en je hebt er een schitterend uitzicht op Chiang Mai. En er is ook veel goud in verwekt. Das wel iets wat me heel erg verbaasd hier. De ,ik zou zeggen, overdreven vereering van boeddha. Je ziet niet één boeddha beeld in zo'n tempel maar wel honderd. En groot en allemaal goudkleurig. De katholieke kerk is er niets bij wat weelde aangaat. Of zou dit wat oneerbiedig zijn om er zo naar te kijken. Scheelt het.
Dat de tempel beroemd is nou dat heb ik geweten. Duizenden toeristen waren er die in één stroom door de tempel gingen. Tjonge wat was het druk. Maar het was zeker de moeite waard mede door: het uitzicht,de schoonheid van het gebouw en de mensen massa. Na 2 uur had ik het wel gezien en ben toen terug gegaan naar Chiang Mai
Daar wachten een leuke verrassing. Zondag markt die duurt tot 22.00 uur. Duizenden kraampjes Echt mega En nu komt het meest verassende. Er waren heel veel hele leuke en mooi dingen te koop. Mooi stoffen met , allerlei kunst dingen. Eigenlijk te veel om op te noemen. Ik zou zeggen ga er eens kijken En dat alles tegen, voor onze begrippen, belachelijk lage prijzen.
En zo kwam er weer een einde aan een bewogen dag. Maar niet na eerst nog een massage te ondergaan

1. Yvonne de Witte:
    3 februari 2017
    Dank je wel, ik lees het graag.... tussen huishouden, regeldingen, kinderen naar school brengen, workshop djembé en mantrazingen organiseren door..... eeeeeven een uitstapje naar Chiang Mai. Lekker toch?
  2. Marloes Hagels:
    3 februari 2017
    Hahaha cool! Leuk hoe spontaan en lekker het loopt.