Phnom Penh en Sihanoukville

18 maart 2017 - Krong Preah Sihanouk, Cambodja

Daar sta ik dan in Phnom Penh. Op een enorme kruising en wat is het hier druk. Ik heb me wel een kwartier staan te vergapen aan de geweldige stroom scooters en auto's. Ik dacht dat Bangkok druk was maar dit slaat alles. Er zijn verkeerslichten maar het lijkt alsof ze geen functie hebben. Iedereen doet maar wat. Maar schijn bedriegt. Het is een stromend geheel waarin iedereen oplet want anders zouden er wel heel veel aanrijdingen zijn. Ik vind het mooi om te zien.
Het liefst zou ik een fiets huren om de stad te verkennen maar dat durf ik niet. Mij te druk en chaotisch Me rond laten rijden in een tuk tuk heb ik niet zo'n zin in, maar gelukkig liggen de meeste bezienswaardigheden vrij dicht bij elkaar en zijn te voet goed te doen. Behalve de killing feelds, deze liggen zo'n 15 km buiten de stad en een bezoek aan de killing feelds zijn een verplicht onderdeel wanneer je in Phnom Penh bent. Hier ben ik wel met een tuk tuk heen gegaan en dit was echt super leuk. Nu zag ik toch nog heel veel van de stad niet allemaal even mooie dingen maar wel allemaal even indrukwekkend. Open riolen bv, ik had het wel eens op tv gezien, maar om dit nu in het echt te zien is toch wel heel bijzonder. Een stroom zwart stinkend water van 5 meter breed met een halve meter schuim erop wat zo de Mekong inloopt. Onvoorstelbaar dat dit anno 2017 nog voorkomt.
Dan de killing feelds, ook zo apart om hier rond te lopen. Het is het verhaal van de Pol Pot periode en de wonden die het heeft geslagen. Ik wist niet dat het zo dramatisch is geweest voor Cambodja. In 4 jaar tijd zijn er 3 miljoen Cambodjanen van de 12 miljoen Cambodjanen omgebracht op de meest onvoorstelbare verschrikkelijke wijzen. Leuk is anders maar daardoor ik ben wel iets anders naar de Cambodjanen gaan kijken. Met meer respect, dat wel. Ze zijn hun land in een rap tempo aan het opbouwen
Na 4 uur killing feelds hup weer in de tuk tuk om terug te gaan naar de binnenstad van Phnom Penh, we gingen via een andere weg terug als toen we heen gingen. Leukkkk
Ik ben 3 dagen in Phnom Penh gebleven, het was mij iets te druk en ik had erg behoefte aan zee en strand. Op naar Sihanoukville, zuid Cambodja, om hier te gaan duiken en te zwemmen. Het duiken kwam niets van vanwege de prijs voor een duik. Het duiken was er duurder dan in bv Spanje, het zicht onderwater minder en de hoeveelheid vissen viel ook tegen. Kortom het was mij niet waard om hier te gaan duiken. Maar het zwemmen daarentegen was wel heel sensationeel. Het water is er 30 graden, sjonge wat is dat lekker. Behalve zwemmen heb ik er ook veel rond gefietst, op het strand rondgehangen en me laten masseren op het strand. Das toch ook wel eens grappig om mee te maken. Ik zat in een leuk hostel waar ik snel aanspraak had met allerlei lui. Al met al heb ik het best lekker gehad in Sihanoukville. Na vier dagen had ik zin om verder te gaan. Ik had zo wie zo wel zin om Cambodja te verlaten.
Dat komt dan vooral door de verschrikkelijke bende overal. Na Laos waar het ook zo'n bende is heb ik nu wel zin in een land waar het wat opgeruimder is. Het doet me zeer om te zien dat er overal maar dan ook echt overal plastic zakken, flesjes en huis afval ligt. Op straat ,op de stranden, in de zee, rond ieder huis. En dan niet een klein beetje maar bergen afval. Zonde want het zijn mooie landen qua natuur
Het schijnt dat het in Maleisië ,waar ik nu naar opweg ben ,het heel wat beter is wat de rotzooi aan gaat. Ik ben nu in Surat Thani in zuid Thailand. Een verademing wat de troep aangaat. Overal schone straten, opgeruimde erven, mooi onderhouden huizen.
Morgen hoop ik dan toch echt te gaan duiken, op Koh Tao. Een klein eilandje in de Golf van Thailand, één uur varen vanaf Surat Thani. Ik heb er zin in

1. Marloes Hagels:
    Bedankt voor je blog! Veel plezier morgen met duiken! :D
  2. WIesje Koopmans:
    18 maart 2017
    Wat een leuk idee Richard. Wij kunnen mee genieten. Super. Bedankt hiervoor, nog een fijne tijd verder gewenst. Liefs Henk, Wiesje en jouw grote vriend Jesse.
  3. Ankiewalvis:
    18 maart 2017
    Succes met duiken, ik ben benieuwd wat je allemaal ziet!!!
  4. Yvonne de Witte:
    Duik ze!!
  5. Richard van Bentum:
    Bedankt Yvonne. Zal vast goed komen
  6. Richard van Bentum:
    19 maart 2017
    Ik ben ook benieuwd Ankie. Wat wel zeker is dat er waarschijnlijk niet zo'n leuke gast vrouw zal zijn
  7. Richard van Bentum:
    19 maart 2017
    Bedankt Wiesje. Doe mijn grote vriend maar de hartelijke groeten. En aan Henk natuurlijk
  8. Richard van Bentum:
    Bedankt Marloes