Lekker duiken op Koh Tao en Koh Lanta

9 april 2017 - Klia, Maleisië

Ik zit nu op het international vliegveld van Kuala Lumpur. Over 2 uur moet, als het goed is, Mayke hier aankomen. Dan gaan we samen rondtrekken en samen duiken hier in Maleisië. Leukkkk.
Over duiken gesproken
Het duiken op Koh Tao was een groot succes. Ik vond het spannend. Ik had nog nooit met een gehuurde uitrusting gedoken en het was alweer een halfjaar geleden dat ik had gedoken. Maar het ging goed, heel goed en het was fantastisch. Veel vis , mooie vissen en mooie koralen, water van 30 graden en goed zicht. Ik kon voor het eerst foto's en filmpjes maken onderwater. Heel erg leuk. Nu kan ik op de kant nog een keer genieten van de duik.
Het was ronduit heerlijk op Koh Tao. Ik heb er veel gesnorkeld, rond gelopen en ben naar alle 7 baaitjes op het eiland geweest Ik had er een fiets gehuurd. Het is een klein eiland dus ik dacht, het moet wel te doen zijn om er te fietsen en te lopen. Dat heb ik geweten. De wegen door de bergen zijn super stijl. Op de fiets kwam ik er in de kleinste versnelling niet tegenop. Dus dat was lopen met de fiets aan de hand. Ook bergaf waards werd het lopen omdat ik bang was dat de remmen het zouden begeven. Zoooo stijl.
Koh Tao is een echt duikers eiland. Er zijn meer dan 50 duikscholen verspreid over het eiland. Er komen veel jonge mensen opaf die voor weinig geld hun openwater brevet gaan halen Mede daardoor hangt er een heel gezellige sfeer. Het is echt een aanrader als je eens naar Thailand gaat om Koh Tao aan te doen
Van Koh Tao ben ik naar Koh Lanta gegaan. Dit ligt in de Andama Zee. Tegenover Koh Tao maar dan in het westen van Thailand Dit is een heel ander soort eiland als Koh Tao. Dat het zo anders zou zijn had ik niet verwacht. Ik ging er heen omdat het ook bekend staat als een duikeiland . Ik als duik liefhebber en verzamelaar van duikplekken van over de hele wereld leek dat nog wel wat. Koh Lanta is veel rustiger, groter, vlakker en je kunt er nergens snorkelen. Dat was heel jammer. Ik heb ook voor het eerst sinds mijn vertrek uit Nederland regen gehad. Van die lekkere warme sappige regen. Het was wel dusdanig veel dat ik uren heb doorgebracht met het spelen van patiencen . Ook lekker. Ik ben nu echt gewend aan mijn relaxed bestaan. Wat is het heerlijk om niets te hoeven. Ik heb op Koh Lanta een scooter gehuurd bij gebrek aan fietsen, wat ik veel liever doe. Het was super om op deze manier het eiland te verkennen. Makkelijk en snel en je kunt er overal mee komen op het eiland. Zelfs op de vuilnisbelt, waar ik belandde toen ik mijn neus achterna ging. Dit in de veronderstelling dat ik toch niet kon verdwalen op zo'n klein eiland.
En ik ben mee geweest op een snorkeltrip. Met de boot naar vier verschillende snorkel plekken. Dit was toch ook wel weer een hele beleving. Na de lunch kwam er een hele dreigende lucht opzetten en moesten we snel verzamelen om optijd bij een grot te komen. Een hele bijzondere grot dat wel. Midden in zee ligt een mooie berg die hol bleek te zijn. Door door een tunnel te zwemmen kom je in het hart van de berg. Dat dit een hele toeristische trekpleister was kun je je wel voorstellen. Toen we aankwamen lag eréén boot bij de ingang van de tunnel en toen we eruit kwamen lagen er tien grote boten vol Chinezen en moslimvrouwen die allemaal een kijkje in de berg wilde nemen. Het was zo'n leuk gezicht om een rij van honderd meter lang met alleen maar volledig geklede vrouwen met hoofddoek , zich langs een touw door het water te zien bewegen. Wij eruit en zij erin. Aangekomen in de boot barste er een enorm onweer lost. Harde wind en stromende regen vergezelde onze vervroegde terugtocht. Last but not least heb ik ook nog 2 duiken gemaakt. Een op Ming Deang en een Ming Muong . Naar zeggen, de mooiste duikstekken van Thailand. Ik wilde er graag reuze mantas en de walvishaai spotten. Beide hebben zich niet vertoond, helaas. Het was fijn op Koh Lanta. Na vier dagen ben ik van Koh Lanta naar Kuala Lumpur in Maleisië gegaan. Nieuwe plek nieuwe belevingen

1. Yvonne de Witte:
    10 april 2017
    Mooi!!
  2. Hanneke:
    10 april 2017
    Hoi Richard,
    wat een fantastische tocht. Fijn dat we dit mee mogen beleven in je beschrijvingen en met de foto's. Een fijn vervolg gewenst met Mayke.
  3. Ankiewalvis:
    13 april 2017
    Klinkt goed allemaal, veel plezier verder!
  4. WIesje Koopmans:
    14 april 2017
    Wat geweldig om zoiets mee te maken.
    Leuke foto'
  5. Wouter:
    26 april 2017
    Haha....lekker fietsen in de tropen...
    ...eens een hollander..uhh fries...
    ......altijd een kaaskop... ;-)
    Lekker genieten Richard.. !!!